pohjois-savon muisti / Koulut / Kuopion oppilaiden koulupolku / Konepajat ja telakat

Konepajat ja telakat

Laivanrakennus oli Kuopiossa pääasiallisesti puurunkoisten alusten rakentamista. Purjealuksia Kuopiossa rakennettiin hyvin pitkään Kuopion höyrulaiva Oy:n telakoilla Varvisaaressa ja Itkonniemellä. Rautatiet toivat mukanaan oman konepajansa, joka oli kaupungin ensimmäinewn metalliteollisuuslaitos.
Ensimmäisen yksityisen konepajan kaupunkiin rakensi insinööri Rurik Åberg vuonna 1894. Se keskittyi lähinnä korjaustoimintaan.
Konepaja muuttui vuonna 1899 helsinkiläisten työläisten perustamaksi Työväenkonepaja Oy:ksi. Se päätyi kuitenkin vuonna 1901 vararikkoon. Toiminnan jatkajaksi muodostettiin osuuskuntapohjalta Osuuskonepaja. Vuonna 1905 osuuskuntaan kuului 15 jäsentä.
Toiminnan painopisteen siirryttyä kaupasta teollisuuteen kauppias Herman Saastamoinen hankki itselleen huomattavan laivaston aikaisempien osakkuuksien tilalle. Hänen aluksiaan korjattiin paljon työväenkonepajassa. Saastamoinen sai luvan telakan rakentamiseen vuonna 1910. Hän alkoi korjauttaa omia aluksiaan omassa konepajassaan Haapaniemellä. Siellä rakennettiin myös monta Haapaniemi-nimistä proomua.
Hallmanitkin rakensivat oman konepajan laivaliikenteen ja teollisuuden kasvaessa. Tämä Aatalan konepaja aloitti toimintansa vuonna 1916.

Antti Hyartt

Sivu päivitetty 13.12.2012